
Nordic Journal of African Studies 12(2): 180–195 (2003) 

 
THE NIGERIAN MEDIA:  

AN ASSESSMENT OF ITS ROLE IN ACHIEVING  
TRANSPARENT AND ACCOUNTABLE GOVERNMENT  

IN THE FOURTH REPUBLIC  
MVENDAGA JIBO 

University of Jos, Nigeria  
& ANTONIA T. OKOOSI-SIMBINE 

Nigeria Institute of Social and Economic Research, Nigeria 
 
 
INTRODUCTION 
 
This paper seeks to analyse the role that the media has played in the quest for 
transparent and accountable government in Nigeria since the General Yakubu 
Gowon era generally and under the Fourth Republic particularly. The period 
since 1975 in particular coincides with one in which Nigeria earned great 
amounts from her oil (Turner, 1978) and was noted both domestically and 
internationally as a corrupt nation. In 1975, the Gowon regime was overthrown 
by the military in a palace coup precisely because the regime was perceived as 
corrupt. The subsequent regimes were faced with the same problem of pandemic 
corruption in government. Public officials took huge bribes and the cost of 
public goods and services were inflated; government often paid for non-existent 
goods and services. What role did the media play or not play in the fight against 
corruption then?  

Even where the media and in particular, the print media has exposed corrupt 
acts, these have usually been after the demise of the administration under which 
those acts occurred. For instance, the government’s poor record of 
accountability amongst public officers between 1986 and 1993, which period 
has been described as the bane of Nigeria’s corporate life (Okoosi, 1993: 114), 
was evident among others at the National Electoral Commission (NEC), the 
National Drug Law Enforcement Agency (NDLEA), the Nigeria 
Telecommunications (NITEL) Plc, and the Nigeria National Petroleum 
Corporation (NNPC), but which were reported only after the demise of the 
Babangida administration (See African Guardian, 1 November 1993; The 
Guardian, 18 October 1993; Newswatch, 29 October 1993; The Guardian, 13 
October 1993; 6 November 1993; and African Concord, 7 March 1994). This 
implies that the problem of lack of exposure during the life of an administration 
is not for want of evidence and the necessary information. 

At other times when they expose corruption, the media is not usually in 
agreement within itself as to how such cases should be handled. Disagreements 
occur among others, due to the politics of North-South divide that pervades 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 181 
 

social interactions in Nigeria. For instance, the well-known event of 1974 that is 
generally referred to as the Daboh-Tarka affair comes to mind. It was one 
instance in which the Nigeria media demonstrated its North/South divide over 
an issue of probity in public office. Briefly stated, a businessman, Mr. Godwin 
Daboh, had alleged that Chief J S Tarka, then a Federal Commissioner in the 
Gowon regime, had used his office to acquire huge wealth. Since this 
development followed General Gowon’s appeal to the public to assist his regime 
to fight corruption in government, it attracted a lot of public interest. Jibo (1976) 
has established that the Nigerian media publicised the allegations widely but 
was inconsistent in its stand on it. Whereas the Southern-based Daily Times 
urged Chief Tarka to resign from government because of these allegations, the 
New Nigerian that had been established to protect northern interests (Kukah, 
1993) did not pressurise him to do so. It instead devoted a great deal of its 
columns to attacking “the Southern interests” that it believed were behind 
Daboh. Thus, the media left the unfortunate impression that corruption could 
divide it, depending on who was accused of it. Once more, the problem of lack 
of exposure or what to do about corruption is clearly not for want of evidence or 
information. What then are the media’s obstacles? How can it be assisted to play 
a more effective role in the current campaign against graft by the President 
Olusegun Obasanjo regime? 
 
 
MEDIA AND DEVELOPMENT 
 
The enhanced awareness of the role of the media in development has been 
demonstrated by the current steep rise in the use of information technology in 
varied social processes worldwide. Even poor developing countries like Kenya 
have embraced the new technology of information dissemination. The ruling 
party in Kenya, the Kenya African National Union (KANU), has, in the recent 
past, launched its website (BBC, “Network Africa” 2 July 2001), to publicise its 
activities. This development is consistent with the established position that the 
media helps to cause attitude change and, by so doing, ensures socio-economic 
transformation (Schramm, 1964; Lerner & Schramm, 1967; Agbaje, 1992; 
Ayee, 1997; Makoa, et al, 2000). Other scholars are, however, not so sure about 
the direct effects of the media on behaviour (Gauntlett, 1998). 

Given the above, it is perhaps not far-fetched to expect the media to assist 
Nigeria to reposition itself as a democratic polity with a strong commitment to 
transparency and accountability. This is especially because on 29 May 1999, the 
new regime of President Olusegun Obasanjo publicised its resolve to fight 
corruption and enthrone a new, improved manner of conducting public business 
in Nigeria. In this new dispensation, corruption is to be exposed, punished and 
eliminated. A new anti-graft law has been enacted and a commission to 
investigate and prosecute offenders has also been inaugurated.  



Nordic Journal of African Studies 

 182

Furthermore, in Section 22 of the 1999 Nigerian constitution, the media has 
been given a role to ensure that the government, at all levels, is accountable to 
the citizenry. Moreover, wherever corruption is checked in the conduct of public 
business, the media usually plays a critical role. In the United States, its role in 
bringing down President Richard Nixon in 1974 has been widely acknowledged. 
It is generally appreciated that the American democracy is well-served by its 
media which informs and educates the public, and ensures that the government 
is accountable to the American people. In short, the nature and character of the 
media greatly impacts on the performance of the democratic/governance process 
and vice versa. The role of the Nigerian media in the anti-graft programme of 
the current regime will now be analysed and evaluated. 
 
 
THE NIGERIAN MEDIA 
 
Nigeria is a developing country with a fairly well-established media industry 
(Uche, 1989; Agbaje, 1992; Jibo, 1996). It had a virile press before the colonial 
advent and has, subsequently, established an electronic media that has a 
reasonable reach. Thanks to Decree No. 38 of 1992, the broadcast industry has 
been liberalised and private-owned television stations such as African 
Independent Television (AIT) and Minaj Broadcast International (MBI) have 
been established with an international reach. A fairly large number of private 
radio stations have also been licensed and are on air. Thus, going by the 
numbers alone, one gets the impression that Nigeria has a strong media 
establishment. Beyond the numbers, some factors combine to enhance or whittle 
down the Nigerian media effect (Uche, 1989; Agbaje, 1992; Best, 1996). One 
factor which came into play in the Gowon era, and which has consistently been 
relevant, is the personal interest of either the proprietor or the journalists 
themselves. This factor is of course, relevant in the behaviour of the media 
worldwide. The world media, to varying degrees, is sensitive to proprietor-
interests. “The piper dictates the tune” is the well-known adage. In the advanced 
political systems, such as the USA or France, the hankering after advertisement 
revenues is a pressure on the proprietor that dictates the line that the media 
should toe. “Big business” is unlikely to place advertisements in the media that 
is anti-capitalist. Thus, this is constantly a factor for the independent media to 
consider.  
 
 
IDEOLOGICAL AND POLITICAL CONSIDERATIONS 
 
In other situations, it is the ideology or the politics of the proprietor that decides 
media-bias, or slant. In Nigeria, this has been the dominant consideration since 
the pioneer media proprietors were motivated largely by their political ambition 
to establish a printing press (Omu, 1978; Jibo, 2000). Dr Nnamdi Azikiwe and 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 183 
 

Chief Obafemi Awolowo, for examples, established media outfits during the era 
of decolonisation to enhance their political prospects as certain inheritors of 
state power after British disengagement from Nigeria. In the second republic, 
Chief Moshood Abiola was similarly motivated to establish the Concord media 
group to checkmate Chief Obafemi Awolowo and the Unity Party of Nigeria 
(UPN), and to thus enhance his prospects of getting nominated to run as 
President on the platform of the National Party of Nigeria (NPN), the UPN’s 
arch rival (Agbaje, 1992). This ownership factor is still at play, as will now be 
demonstrated. 
 
 
OWNERSHIP/STRUCTURAL CONSIDERATIONS 
 
While owners of the more prominent print and broadcast media may be of 
south-south and south-east origin or indigeneity, the operational location of their 
media business is the south-west (Oyovbaire, 2001: 8). Omu (1978), has also 
confirmed that most of Nigeria’s media outfits have been established in 
Southern Nigeria by Southern Nigerian interests. As a result, their perspective 
on events follows the structure of Nigerian politics that has been well 
constructed by Post and Vickers (1975). When a national issue enters the public 
domain for debate, the Nigerian media often, though not all the time, takes a 
North-versus-South position on it. Notable examples of these are the census 
controversies of 1962 and 1973, the Daboh-Tarka affair, and the more recent 
issues that will be analysed below. The North/South divide in Nigerian politics 
is so deep that public policy defers to it, and mass media outfits skew their 
reports and analyses to accommodate the interests of its adherents. 
 
 
THE “SPEAKERGATE” SCANDAL 
 
President Olusegun Obasanjo, being a Southerner, has benefited from the “soft 
touch” of the predominant media in Nigeria. In the “Speakergate” scandal that 
involved Alhaji Salihu Buhari, the first Speaker of the House of Representatives 
in the Obasanjo Presidency, the North/South perspective of the Nigeria media 
was manifest. The News, a southern-based news-magazine, which first reported 
the fact that Salisu Buhari had forged his age and educational qualifications to 
clinch the exalted position, pursued the allegations until Buhari was forced to 
resign, and was subsequently tried and convicted for perjury.  

The News was quite professional in its handling of the affair. It contacted the 
authorities at the University of Toronto, Canada, to verify Buhari’s claim that he 
was its graduate. The University’s disclaimer of Buhari nailed him on the 
academic consideration. The News magazine then went to King’s College, Lagos 
and established from Buhari’s college records that he was under aged for the 
Speakership of the House of Representatives. This was vintage investigative 



Nordic Journal of African Studies 

 184

journalism, even though the issues were not as complex as those that The 
Washington Post reporters unravelled in the Watergate scandal. The approach, 
however, showed that The News reporters know what it takes to establish the 
facts by way of investigative journalism. Having forced Buhari’s resignation, 
which was followed by his trial and conviction, The News was toasted for 
having helped the anti-corruption agenda of Nigeria. A more perceptive analysis 
of the scandal however raises very significant issues about the professional 
integrity of The News, since it apparently ignored some very important 
questions. 

[1] Is it true that the People’s Democratic Party (PDP) leadership knew 
about Buhari’s age and certificate forgery and covered it up to enable him win 
the speakership election, as was alleged by a number of his colleagues in the 
National Assembly? 

[2] When did President Olusegun Obasanjo know that Alhaji Salisu 
Buhari, whom he backed for the Speakership of the House of Representatives, 
was a fraud? 

[3] Did the PDP cover up Buhari’s fraud because of his huge 
contributions to its campaign chest? 

[4] After his conviction for perjury, did Buhari receive a rushed 
presidential pardon because of his alleged heavy financial contribution to the 
Obasanjo campaign funds? 

These and similar questions ought to have been painstakingly investigated by 
The News to establish if the PDP leadership and the President violated the law 
by perverting justice in return for financial considerations.  

The most effective way in which the media helps a country to fight graft is to 
beam the search light on those in authority to expose their criminal acts and 
double standards. This opportunity was lost in the “Speakergate” scandal 
probably because The News did not want to damage the Obasanjo presidency. 
On the other hand, the Today newspaper, owned by a northerner, also pursued 
what appeared to be revenge by publishing similar allegations against a 
Southern Governor, Alhaji Ahmed Bola Tinubu of Lagos State. The interesting 
development was that these allegations against Tinubu were ignored by The 
News and were half-heartedly reported in the other Southern-owned media. It is 
thus significant that, whereas Buhari was forced to resign, Tinubu has remained 
in office and enjoys a good press, as a perfunctory glance at it, since the 
allegations were made, will reveal. This leads one to wonder if there are no 
double standards in the Nigerian media’s fight against graft in the fourth 
republic. 
 
 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 185 
 

ALLEGED 4 MILLION NAIRA BRIBE OF THE HOUSE OF 
REPRESENTATIVES 
 
Another issue in which the media has displayed unclear professional standards is 
the allegation that members of the House of Representatives were bribed to the 
tune of N4 million to impeach its second speaker, Alhaji Umar Ghali Na’Aba. It 
was alleged that the Presidency paid this bribe, through the Governor of Rivers 
State. Even though this issue was widely reported in the Nigerian media, it has 
since fizzled out. Two serious issues in this allegation have been left 
uninvestigated by the media. First, is the serious allegation that the Presidency 
bribed the House of Representatives true or false? It is the primary job of a 
journalist to investigate allegations of wrongdoing and educate his audience, and 
it is a matter for regret that Nigerian journalists have allowed an important 
question such as this to just disappear from public consciousness for want of 
investigation. Why is the media not interested to establish the truth, whatever it 
is? Has the leadership of the House of Representatives lied against the 
presidency? If so, is it a reliable ally in the fight against graft? If it is not, what 
government is Nigeria destined to have when its major institutions of 
governance trade serious accusations that are then swept under the carpet by the 
media and all the parties involved? Does this approach enhance transparency in 
government?  
 
 
THE CABINET SHAKE-UP OF JUNE 2001 
 
There are other transparency issues that should be analysed. In June 2001, the 
President affected a third shake-up of his cabinet in which four ministers and 
four senior advisers were dropped. Significantly, no reasons were stated for the 
sacking of these presidential aides. Given President Obasanjo’s widely 
publicised commitment to improve the way of doing public business in which 
transparency was observed, it amazed many that a number of key aides were 
sacked without explanation. A leading Nigerian daily raised this concern (This 
Day, 30 June 2001, p. 13), when it accused the President of relying on political 
expediency and of failing to state the reasons for the cabinet changes. The 
question is, why should This Day complain rather than investigate an issue of 
grave public interest that it finds unclear? This Day should do what reputable 
newspapers like The Times of London, Le Monde, El Mundo or The Hindu 
Times often do in the circumstance: investigate the cabinet reshuffle to establish 
the real motives behind it, and further establish if the President is shielding those 
he dropped from the cabinet from criminal prosecution. A responsible media 
exposes that which the politicians wish to hide! With that approach, 
transparency in government is enhanced. To complain about lack of 
transparency in government rather than investigate to establish the real situation 



Nordic Journal of African Studies 

 186

in it is not enough. After all, the Nigerian media has a duty in section 22 of the 
1999 constitution to make the government accountable to Nigerians.  
 
 
DENIAL OF ACCESS TO GOVERNMENT OWNED MEDIA 

 
Under the Obasanjo regime, the opposition has been denied access to the 
government owned media. In the previous democratic dispensations, it was 
unheard of for the opposition to be denied all access to the government-owned 
media. In the North, for example, even the hated United Middle Belt Congress 
(UMBC), was quoted in the region’s media that was under the Northern 
People’s Congress (NPC) government. The government-owned media played 
down opposition views and ridiculed them (Post 1963). Today, the opposition is 
denied any access to government-owned media in states like Benue, Abia, Osun 
and Imo. In a meeting with party leaders in Makurdi, the Presidential Adviser on 
Inter-Party Relations, Senator Mahmud Waziri told them that out of the four 
states which he had then visited, the opposition parties had complained against 
marginalisation by the ruling PDP which denied them access to its mass media 
outfits (The Punch, 22 June 2001, p. 2). In Benue State, the All People’s Party 
(APP) had alleged deliberate effort by the PDP government of Governor George 
Akume to stifle its voice and perpetrate instead, uncomplimentary views about 
the party using the state-government owned radio station, Radio Benue: “… 
only appraisals that eulogise the government of the day are considered 
newsworthy by the indicted station” [The Punch, 22 June 2001, p. 2].  

The Benue State Chairman of the PDP denied the accusation that the PDP 
was blocking its rivals from the state-owned media. According to him, the PDP 
was also sometimes denied a hearing by Radio Benue for reasons bordering on 
the collective good of the State. (The Punch, 22 June 2001, p. 2). The politicians 
in the state are very sensitive about media manipulation by opponents (Jibo, 
forthcoming). Thus, the last has probably not been heard about Radio Benue in 
the Obasanjo era. Its continued exclusive use by the PDP government clearly 
stifles criticisms, and the quest for accountability. 

In Imo State, Governor Achike Udenwa’s government has similarly 
prevented the opposition from the use of the State media. His main challenger, 
Rochas Okorocha, has been virtually banned from using the Imo State media 
facilities: “… Udenwa is not taking the challenge lying low. He has reportedly 
outlawed all Rochas Okorocha related advertorials on both the state’s radio and 
television. … it is just the first step to smoking out the ambitious Rochas 
(Tempo, 5 July 2001, p. 24) 

Similarly, the Osun State Broadcasting Corporation (OSBC), “was recently 
admonished by the National Broadcasting Commission (NBC) for disallowing 
opposition views on its radio and television services. (This Day, 5 July 2001, 
p. 8). 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 187 
 

What this portends for transparency and accountability is unambiguous. If 
the opposition is denied access to the state-owned media in states like Benue (in 
which the government-owned media are probably the only well-established 
media the average citizen has access to), the possibility of the PDP misleading 
him is grave. He can be fed with a diet of lies and disinformation that does not 
help to achieve accountable government.  

It has been suggested that the Japanese press also colludes with the 
authorities to cover up unpleasant truths (Kerr, 2001). Thus, governments 
everywhere are quite willing to use the media for narrow selfish ends, either by 
bribing the media or placing an outright ban on its activities. Whatever the 
approach used, transparency and accountability in government is not achieved. 
 
 
OTHER RECENT IMPEDIMENTS TO AN EFFECTIVE PRESS 
 
One recent development in the Nigerian communication industry has potentially 
disastrous consequences for media, efficacy. On 31st May 2001, the Nigeria 
telephone company (NITEL), a monopoly, announced a stiff increase in its 
tariffs, effecting in some instances up to 126% increase in the prices charged for 
its services. This, in an economy that is already ravaged by poverty and 
inflation, makes phone calls too expensive and unaffordable except for the 
topmost elites. Investigative journalism is affected by this development because 
it needs cheap phone services to unravel complex issues of graft. 

If journalists have to watch the number of calls they make because they are 
expensive, how can they be thorough in their investigations? It is most likely 
that the new NITEL tariff will depress the media industry and stunt its anti-graft 
efforts. The tariff has to be user-friendly in order to benefit investigative 
journalism and thus help to stem graft in government. NITEL has been 
privatised and it remains to see the impact this will have on the cost of phone 
calls in Nigeria. 
 
 
PROTOCOL JOURNALISM 

 
At a United Nations Development (UNDP) organised workshop on the media in 
sustainable development, held in Abuja in April 2001, a Nigerian journalist 
mentioned the concept of protocol journalism in which highly placed public 
officials are deliberately shielded from embarrassing questions by the media in 
return for some considerations, or because the officials and the journalists share 
a common ethnic background. It has been shown above that being from the 
South, President Olusegun Obasanjo has enjoyed good media coverage in 
Nigeria in spite of the widely held view that his government has performed 
below expectations. In the recent “NEPA gate” incident in which two of his 
ministers Chief Bola Ige (Justice), and Dr Segun Agagu (Power and Steel), have 



Nordic Journal of African Studies 

 188

been accused of “imprudent” management of (N2.3 billion) funds specifically 
allocated to reduce power outages, the media has been more than lenient in its 
reportage of the scandal. In 1974, when Daboh made similar allegations against 
Tarka, the Daily Times, for example, insisted that he resign in order not to 
prejudice investigations into the allegations (Jibo, 1976). In that instance, Tarka 
had only a remote chance to tamper with the investigations. In the “NEPA gate” 
scandal, the Honourable Minister of Justice and the Attorney General of the 
Federation, Chief Bola Ige, has a more than even chance to tamper with the 
allegations against him as long as he remains in office. He has mounted his 
defence from his office (This Day, 12 July 2001, p. 1). In failing to ask him to 
resign, are the Nigerian media and the President being fair or consistent in the 
anti-graft campaign? Furthermore, it is difficult to understand the failure of the 
media to investigate this scandal from an angle that is most likely to rope in the 
president. The following questions are relevant and would have been pursued 
elsewhere, by El Mundo in Spain, for example. The following questions ought to 
be investigated by the Nigerian media: 

[1] After the President approved the special allocation of N2.3 billion to 
enable NEPA minimise power outages, did he monitor the use to which the 
funds were put or not? 

[2] Since the outages continued to a point in which the entire country 
experienced system collapse and was thrown into darkness, did he call for 
explanations about the utilisation of the N2.3 billion or not? 

[3] If he did, what was he told by the then Minister of Power and Steel, 
Chief Bola Ige? Was he told, for example that, the funds were in a private 
deposit account to yield interest? Or was this fact hidden from him? 

[4] Once the scandal became public and the Senate asked the executive 
branch to also investigate it, what has the President done? 

[5] Why has Chief Bola Ige escaped successive cabinet shake-ups in spite 
of his poor performance in the Ministry of Power and Steel, culminating in the 
“NEPA gate” scandal? Is he a sacred cow? What makes him one? What 
implication has the kid glove treatment of Ige for the anti-graft programme of 
the Obasanjo regime? 
 
 
PREJUDICE AGAINST CERTAIN PERSONALITIES 
 
The role of the media in the fight against corruption is also hampered by its 
tendency to prejudice the public against personalities and interests from certain 
parts of the country. According to Olukotun (2000: 136) The problem of 
partisan, biased or ethnic reporting is a deep one and goes back to the days of 
the anti-colonial press, when the nationalist press often turned against itself as it 
fractured along ethnic and party lines. 

A columnist in a weekly paper has accused the Southern press of harbouring 
pathological hatred for General Muhammadu Buhari because he promulgated 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 189 
 

Decree No. 4 of 1984, which the press viewed as a severe check on its freedom 
to bring public officers to account. The columnist believes that the Decree was 
necessary because it contained the distractions of the Southern press that were 
likely to interfere with Buhari’s rehabilitation programmes. Furthermore, he has 
accused the Southern press of playing the political game of the UPN which was 
a keen rival of the NPN, the ruling party, and was determined to bring down the 
Second Republic simply because it could not swallow defeat. [Weekly Trust 
July 6–12, 2000, p. 14]. 
 
 
DEGENERACY 
 
The degeneracy in the Nigerian media has been the concern of international 
organizations as well. The World Bank Regional Communication Adviser, Akin 
Fatoyinbo, has emphasised the need for Nigerian journalists to always check 
information for accuracy before dissemination (Sunday Vanguard, 22 July 2001, 
p. 17). Akpan (2001: 17) has observed that “… journalism practice in these parts 
has been reduced by a good number of its practitioners to something akin to 
black-mail journalism. Indeed, investigative journalism to a large extent has 
been thrown out of the window or dethroned to the detriment of a healthy, 
responsible and reliable media practice”. 

Even though the point has been made against the unprofessional media 
practices of the Southern press, the impression should not be formed that the 
situation elsewhere is much better. It is not. The Nigeria media generally tends 
to treat allegations of corruption with benign neglect. In its issue of 18 July 
2001, p. 48, This Day, for example, published the text of an open letter to 
President Olusegun Obasanjo in which serious allegations were made against his 
administration thus:  

And talking about corruption, we have seen nothing untoward in the 
direction of those caught with their fingers in the till at the PTF. Former 
IMC members indicted by your own government still walk the streets as 
free men … In fact, it is during his tenure as PTF Chairman that Haroun 
Adamu allegedly bought a property worth 1.2 million [one million two 
hundred thousand pounds sterling] at the corner of No.24 Hyde Park in 
London since he (Mal Haroun) is not known to be a particularly 
successful businessman, having failed in virtually all the private ventures 
he had attempted [including magazine publishing], we thought your 
government would be interested in knowing how the purchase of the 
property came about…. Instead, you removed him as the PTF Chairman, 
only to recompense him with another lofty Federal Government 
appointment. Are we really surprised that Transparency International still 
crowns us one of the most corrupt nations in the world? 

 



Nordic Journal of African Studies 

 190

These are serious and specific allegations against an administration that claims 
to be fighting corruption. The remarkable thing is that both the government and 
the media have, apparently, ignored them. Thus, Haroun Adamu, a senior aide 
of the President, has not deemed it necessary even to comment on the 
allegations. Since he is a journalist, his disdain for the press is significant. When 
one contrasts the media’s lack of interest in this issue, with its strident call that 
the former President Ibrahim Babangida be probed, one wonders what the 
Nigerian media is up to. Can it justify a selective attack on corruption? Where 
will this lead the nation except to bitterness and recrimination? 
 
 
BRITISH AND AMERICAN EXAMPLES 

 
In Britain, a leading politician, Jeffrey Archer, has been jailed for perjury having 
been exposed by The News of the World for lying to a court in a libel suit he had 
brought against the Daily Star. The News of the World’s dossier of evidence, 
including taped phone conversations, destroyed his alibi (Saturday Tribune, 21 
July 2001, p. 4). The paper got firm evidence that showed beyond doubt that 
Archer had lied to the court (This Day, 22 July 2001, p. 48). This is the type of 
professional approach that is sadly lacking in the Nigeria media practice. Hence, 
public officials “get away with murder”. What it takes for the media to fight 
corruption is to have the kind of courage and commitment that the publisher of 
The Washington Post and its reporters exhibited in unravelling the Watergate 
scandal. The publisher made a difference because she allowed the journalists 
wide latitude within which to conduct their investigations. Katharine Graham 
stood solidly behind Bob Woodward and Carl Bernstein and they finally brought 
down President Richard Nixon in 1974. The point is worth stressing: during 
Watergate, Mrs. Graham backed her journalists against the advice of her lawyers 
and accountants for the simple reason that she thought the principle raised by 
Richard Nixon’s ‘third-rate break-in’ was more important than mere cash flow 
(The Economist, 21 July 2001, p. 75) 

In Nigeria, Agbaje (1992) and Uche (1989) have established that both the 
public and private proprietors stay focused to their narrow, personal concerns! 
When the media pursues allegations against highly-placed officials, they have an 
axe to grind with them! During the time the Watergate story was being 
investigated, the publisher and the reporters came under serious threats from the 
Nixon team – especially from John Mitchell, the attorney general (The 
Economist, 21 July 2001) but they remained focused. It may be seen from the 
foregoing that publishers and the journalists who pursue the rich and powerful in 
the liberal democracies also face a lot of threats, and they take enormous risks. 
In the face-off between Lord Archer and the press, as discussed above, it has 
been established that many dailies had damaging material in their files about 
him that they were scared to publish because he was rich, powerful and litigious. 
Apparently, the daunting amount he had won against the Daily Star and The 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 191 
 

News of the World, which, together with costs, totalled more than 1m pounds 
sterling, terrified both newspaper editors and their lawyers (The Economist, 21 
July 2001, p. 31). Thus, for some time he allegedly got away with all sorts of 
wrongdoing – he allegedly lied about his academic record, fiddled his expenses 
as an official of the United Nations Association; he had been caught shoplifting 
in Canada, and he improperly dealt in shares in a company of which his wife 
was a director (The Economist, 21 July 2001, p. 31). It is important that even 
though it took time and cost money, he was finally humbled by the British press!  
 
 
INTIMIDATION OF REPORTERS 
 
In contrast to this, there is evidence that many Nigerian journalists are scared of 
President Obasanjo because of his direct public attacks on them. According to 
Nwanna (2001: 11), 

… Obasanjo does not care if he is on radio or television when he flies off 
the handle or decides to pelt you with his typical parade ground 
admonitions. Millions of Nigerians are listening or watching, so what … 
I told myself to watch it when asking my third question. I was even 
tempted to cancel it but I reminded myself that it would be a cowardly act 
that even President Obasanjo would not respect. 

 
Many viewers were shocked when President Obasanjo turned on a BBC 
reporter, Barnaby Phillips, who had asked him an uncomfortable question on the 
Nigeria Television Authority [NTA] monthly “face the press” programme and 
ridiculed him, the British Prime Minister, and Britain all in one counter attack. 
The former Vice President Augustus Aikhomu probably had this incident in 
mind when he said he had entered the political fray along with others to rid 
Nigeria of a president who lacks decorum and flaunts this shortcoming to the 
world (This Day, 10 August 2001). The point is that if the Nigerian press is 
scared of Obasanjo, how can it check corruption in his government? 

In summary, what seems obvious as Oyovbaire (2001) puts it, is that it has 
been accepted quite reluctantly by media scholarship and practice that the media 
is a powerful instrumentality and agency for setting and executing its own 
agenda for its own target audience. 

This agenda-setting role includes deliberate suppression of otherwise critical 
issues of public interest, gross diversion of public attention, selective target of 
issues and/or personalities for public and national discourses, and deliberate 
foisting upon the public of particular images as well as contents about public 
policy. The method for doing this is at times subtle, and at other times brazen, 
with the result that the media has acquired a very powerful and significant status 
of its own to the detriment of transparency and accountability in government in 
Nigeria. 
 



Nordic Journal of African Studies 

 192

THE ELECTRONIC MEDIA 
 

In Nigeria, and elsewhere in Africa, the electronic media ought to be the most 
effective media as far as the fight against graft is concerned. Radio, for example, 
has a wide reach (Makoa, et al 2000) that could be used to fight graft. Prior to 
1992, Nigerian law forbade the ownership and operation of private radio and 
television stations (Jibo 1996). Then, even though government radio and 
television publicised allegations against public officials, they took no steps to 
investigate these themselves. They did not invite these people to the studio to 
defend the allegations levelled against them. In fact, on the Nigerian Broadcast 
Corporation (NBC) news bulletins corruption was only mentioned when an 
official was convicted in the court in a case considered newsworthy. In the 
purges of the Murtala/Obasanjo era in 1975/76, the electronic media gave 
prominence to news items pertaining to corrupt acts in government. 
Commentaries were also read to support the purges but, as would have been the 
case elsewhere, in the US for example, where officials accused of corruption in 
office are featured on the “Good Morning America “ programme to defend 
themselves, the officially controlled media did not avail these officials air-time 
to clarify issues. This deprived the public of the benefits of a vigorous debate 
over corruption and its negative impact in society. The Human Rights Violation 
Investigation Committee (otherwise known as the Oputa panel) proceedings that 
have been telecast on the national network of the NTA were widely appreciated 
by the public. But this was a flash in the pan. The commentaries that were ran on 
the radio and television against corruption in the military era may have helped to 
stem the monster, but they were isolated and not sustained. 

The electronic media scene is now more plural than it was before 1992, the 
era of deregulation but, as has been discussed above, the government radio and 
television facilities are now monopolised by the ruling party in many states and 
are “singing the praises of the governors” (Ajayi 2001: 30), whose governments 
the constitution has enjoined the media to make accountable. The private 
stations have tried to ensure plurality of opinions but they cannot be very critical 
of government because they need its patronage to survive. These stations have 
been so hard pressed for advertisement revenues that they, in June 2001, urged 
the National Assembly to outlaw government radio and television from taking 
commercial advertisements and to rely solely on government funding. The 
spokesman of the Independent Television Broadcasters of Nigeria, (ITBN), Dr 
Raymond Dokpesi put the point thus: 

…since the NTA and the FRCN are public organs and are for public 
services purposes and, above all, are taking subventions from the 
government, it will be ‘immoral’ for them to be engaged in commercial 
activities again … that should be left for private stations that do not get 
subvention from government. We have to take experiences from other 
people and adapt to our environment. In Germany, France, Britain and all 
countries that have been mentioned by successive speakers, the publicly 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 193 
 

owned stations in these countries are funded by grants from government; 
from radio and television licenses. It is the private ones that are allowed 
to run advertisements. Even the private stations are supported by the 
government because of the public service responsibility they take. (Ajayi, 
2001: 30) 

 
The stark point that the Senate Committee hearings, at which Dr Dokpesi made 
this strong point, brought out is the precarious finances of the private radio and 
television stations. Not long ago, African Independent Television [AIT], for 
example, was closed down because of its acute financial problems. This led it to 
default on its commitment to a consortium of banks that had funded its set up. A 
number of implications arise from the financial straits of the private broadcast 
stations in Nigeria. 

First, these cash-strapped private radio and television stations are open to 
potential deals that may be financially beneficial to them but quite damaging to 
the national interests. What if, for example, they are paid to nurture a culture of 
impunity in the country by those (domestic and foreign interests) who want 
corruption to flourish in Nigeria? Clearly, these broadcast outfits, with their 
present financial difficulty, cannot effectively tackle graft that often involves the 
collusion of private and public institutions. Many journalists are easily tempted 
to get a cut from the deals and to turn a blind eye to them. Where does this leave 
the media and Nigeria’s quest for transparent and accountable governance? 
 
 
CONCLUSION 
 
The Nigerian media can play a more effective role in the quest for transparent 
and accountable government if professional standards are followed. In 
particular, the media needs to show more commitment to the universal ethics of 
the profession with strong attachment to the sacredness of facts. Currently, both 
the print and the electronic media in Nigeria disrespect the facts! 

Once the facts have been subjected to disrespect, the way is wide open for all 
sorts of professional misconduct, ranging from “protocol journalism” to bribe-
taking, to be perpetrated. In the process, important considerations are 
compromised, including transparency and accountability in government. These 
are the contemporary ethics problems of the Nigerian media.  

The skills problems are also a hindrance. In spite of the large number of 
graduate journalists in the Nigeria media industry, the skills of investigative 
journalism have not been widely acquired, or exhibited. In the event, serious 
issues, such as allegations of corruption against top government officials, 
receive a cavalier approach. Serious and widely publicised allegations are thus 
allowed to quietly disappear from the media and public consciousness. 
Investigative journalism is a hazard everywhere because the rich and powerful 
do not want their dark secrets exposed. In Nigeria, the danger confronting the 



Nordic Journal of African Studies 

 194

journalist is probably greater because of the general insecurity in the land. Thus, 
journalists have been killed with impunity in the course of their work, and this, 
naturally, instils fear in the hearts of those who would have pursued some of 
these serious allegations of graft in government. 
 
 
CONDUCIVE ENVIRONMENT FOR MEDIA PRACTICE 
 
In brief, the Nigerian media needs an enabling environment within which to 
function effectively. In the past, legislation was used by government to close the 
prying eyes of the journalists; today ethnicity and money are thrown at many of 
them, and they are encouraged to soften their criticism of government. Thus, 
whereas the Nigerian media stood up to General Sani Abacha’s government, 
which was, in the words of the media, “a dictatorship”, the same media is 
unable, or unwilling to confront the excesses of a democracy under President 
Obasanjo. This is the paradox in the media. Until it is resolved, the Nigerian 
media remains an unreliable partner in the struggle for transparent and 
accountable government in Nigeria. 
 
 
REFERENCES 
 
Agbaje, A. B.1992. 

The Nigerian Press, Hegemony and the Social Construction of 
Legitimacy. New York: The Edwin Mellen Press. 

Ajayi, S. 2001. 
Television Broadcast: A Fair Competition? This Day (Lagos), 7 July, 
p.30. 

Akpan, M. 2001. 
Hounding IBB. Sunday Vanguard (Lagos), 22 July, p. 17. 

Ayee, J. R. A. 1997. 
Ghana’s 1996 General Elections: A Post-Mortem. Harare: African 
Association of Political Science (AAPS), Occasional Paper series 
Vol.1, No.1. 

Best, C. 1996. 
Press Development in Nigeria. Jos: Midland Press. 

Gauntlett, D. 1998. 
Ten things wrong with ‘effects model’. In: Approaches to Audiences: 
A Reader, R. Harindranath and O. Linne (eds.), London: Arnold. 

Jibo, M. 2000. 
The Media and Nigerian Politics. Unpublished paper. 

  1976 The Nigerian Press and Political Corruption 1974/75. Unpublished 
M.Sc. Thesis, University of Birmingham. 



The Nigerian Media: An Assessment of its Role 

 195 
 

  1996 Politics, Mass Media and National Development. Lagos: Malthouse 
Press. 

Kerr, A. 2001. 
 Dogs and Demons: Tales from the Dark Side of Japan. Hill and 

Wang. 
Krauthammer, C. 2001. 

Quite Simply, the Best Publisher. This Day (Lagos), 22 July. 
Lerner, D. and Schramm, W. (eds.) 1967. 

Communication and Change in the Developing Countries. Honolulu: 
East-West Centre Press. 

Makoa, F. K., et al. 2000. 
Voters and The Politics of Elections in Lesotho: (Explaining Voting 
Behaviour in the 1998 General Election), Phase 1. AAPS Occasional 
Paper Series, Vol. 4, No.2. 

Nwanna, O. 2001. 
The Unfinished Question for the President. The Post Express 
(Lagos), 3 August. 

Okoosi, A.T. 1993. 
Government and Corruption In Nigeria: A General Impression. 
Annals of Nigeria Social Science Council of Nigeria, January–
December, 1993.  

Olukotun, Ayo 2000. 
Promoting the Ideals of Federalism in Nigeria: The Role of the Press. 
In: Devolution of Powers in a Federal State, T. Babawale and B. 
Olasupo (eds.). Lagos: Friedrich Ebert Foundation. 

Omu, F. A. 1978. 
Press and Politics in Nigeria 1880–1937. London: Longman. 

Oyovbaire, Sam 2001. 
The Media and Democratic Process In Nigeria. Text of Lecture 
delivered to participants in the Senior Executive Course No.23, 
NIPSS, August 7; The Guardian (Lagos), 29 August.  

Post, K. W. J. and Vickers, M. 1975. 
Structure and Conflict in Nigeria 1960–66. London: Heinemann. 
Saturday Tribune (Ibadan), 21 July 2001.  

Schramm, W. 1964. 
Mass Media and National Development: The Role of Information in 
the Developing Countries. California: Stanford University Press. The 
Economist (London), 21 July 2001. 

Turner, T. 1978. 
Commercial Capitalism and the 1975 Coup. In: Soldiers and Oil: The 
Political Transformation of Nigeria, K. Panter-Brick (ed.). London: 
Frank Cass.  

Uche, L. U. 1989. 
Mass Media, People and Politics. New Delhi: Concept Publishing 
Company. 


